tirsdag 9. juni 2009

”Legg sorgene i en gammel sekk”

Den legendariske revykongen Ernst Rolf satt opp kostbare utstyrsrevyer i Kristiania i 1920-årene, på bl.a. varietéscenen Casino. Det var i ”de glade 20-årene” som vi ynder å kalle det. Da kan det være greit å minne om at under disse ”glade” årene så var det hele 20-25 % arbeidsledighet, men likevel strømmet publikum til Rolfs påkostede revyer.

Også under våre dagers finanskrise, strømmer folk til showscenene. Latter, Josefine Vertshus, Dattera til Hagen og mange show- og musikalscener er så langt i år bedre besøkt enn i fjor. Folk vil le. Folk vil ha et pusterom i hverdagen. Når nå også det gamle Folketeatret har gjenoppstått, med den smått ambisiøse plan om å selge minst 250 000 billetter av musikalen Mamma Mia, som er det de må selge for å gå break-even. Det går sikkert bra, for i Stockholm har den solgt over 2 millioner billetter. Så kan man nærmest se hvordan den populære, kommersielle scenekunsten virkelig brer om seg. 2009 kan bli et rekordår for antall solgte billetter til private teatre. Likevel skal det mye til å slå Rolfs suksess fra 1923, revyen ”Fra Karl Johan til Lykkeland” på Casino, som solgte nesten 110 000 billetter, med et innbyggertall på 260.000 i Kristiania.

Rolf hadde et motto eller valgspråk vi gjerne kan gjenta - legg dine sorger i en gammel sekk! Det var hentet fra en gammel revyvise av Karl-Ewert. Han gjennomførte dette valgspråket i praksis ved å la garderobepersonalet gå rundt med en sekk og samle inn publikums sorger, sammen med jakkene, før forestillingen begynte. På den måten fikk publikum gå lettet, befridd for bekymringer og sorger inn i salen. Og det var mange som glemte å hente dem igjen etter forestillingen.
Med rapporten ”Kulturkonsum i krisetider” av BI og Perduco avkreftes den gamle myten at i krisetider går finkulturkonsumet opp. Vel, ikke i show- og latterbransjen. Statistisk sentralbyrå har nylig målt dette i sitt kulturbarometer. Der har myten om økende latter-konsum i nedgangstider blitt bekreftet. Sammen med kino har standup noe av de billigste underholdningsbillettene. De små klubb- og humorscenene melder om fulle hus og økning fra høsten 2008. Noe skal man unne seg. Det folkeligste står seg altså best i disse tider.

Bedrifter leier fortsatt også inn komikere for å lette på trykket hos sine ansatte. -Alt går bedre med litt humor, sa Ola Strand, konsernsjef i SAS, til Dagsrevyen under vinterens tøffe tak. Bedriftene drar ikke med 300 mann til Paris på ”motivasjonstur”, men de gjør fortsatt tiltak for å få opp trivselen og troen på fremtiden for de ansatte som er igjen. En fest på kontoret med en innleid komiker gjør susen. Det er en smule overraskende at troen på humorens betydning er så sterk i dag, selv for en humorforsker. Det viser at humortiltakene virker. Det frigjør bekymringer og bedrer kommunikasjon og samhandling. Den gamle sekken virker fremdeles.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar