torsdag 19. mars 2009

7 gamle vinnere

På Latter tirsdag var det samlet 7 gamle Stå Opp Pris vinnere. Det var Jon Schau, Jånni K., Dagfinn Lyngbø, Tommy Steine, Jonas Rønning, Christer Torjussen og Terje Sporsem. Alle gjorde litt av det materialet de brukte det året de vant. Og godt å se at standupgenren går fremover, for mange av de gamle tekstene var helt ubrukelige, synes jeg. Det var en god påminnelse om at det skjer bra saken om dagen og at standupmateriale står i nær relasjon til sin samtid.
Ellers var det gøy å se Tommy igjen, han har faktisk ikke vært på Latter før! Men nå blir han tatt tak i av bookerne hos SUN, det er helt sikkert. Selv om Tommy ikke er noen tekstforfatter av rang, så er han et naturtalent på standupscenen. Han leverer punchline så utrolig elegant, med så perfekt timing og med den vanvittige sleskete attituden, så må du bare le. Jonas Rønning var kveldens mest eksperimentelle, med to dansere på scenen som beveget seg hver gang stemmen hans gikk opp i fistel og da han brukte megafonen. Det var modig, men det ble ikke så veldig morsomt, men han gjorde konsekvent bare gamle tekster. Det var to komikere for mange på scenen denne kvelden, det ble for langt. Da Terje Sporsem kom på til slutt var det ikke mye latter igjen hos meg, ingen lett jobb for ham.
Nå har det vært en babyboom hos norske standupkomiker, det gjenspeiler jo materialet. Dagfinns betraktninger om hvor sliten man blir av barn står igjen hos meg som kveldens høydepunkt. Kanskje fordi jeg er tobarns-mamma selv. Og når det gjelder pappaen til mine barn, så er jeg inhabil...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar