tag:blogger.com,1999:blog-43768990411845488162023-06-20T21:15:57.270-07:00majas showbloggJeg har sett veldig mye humorshows de siste 15 årene. Jeg har skrevet hovedoppgave om norsk standup, bokkapitler om humor og en drøss artikler om komikere og deres viderverdigheter. Jeg er humorforsker og frilans skribent. Her tenker jeg høyt.Ta gjerne kontakt for oppdrag, tunge eller lette, korte eller lange, skriftlige eller muntlige. Vennlig hilsen Maja Løvland majalovl(a)frisurf.noMaja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.comBlogger23125tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-90736551383835949552011-12-14T06:35:00.000-08:002011-12-14T06:50:13.915-08:00Det kulturelle bananskalletEt nytt forslag lanseres herved på denne blogg, i tråd med gjeldende kulturpolitikk -det kulturelle bananskallet! Skallet følger i kjølvannet av den kulturelle skolesekken, den kulturelle spaserstokken, den kulturelle nistepakka og det lavkulturelle askebegeret, som den kulturelle politikkens latterlige slektning, latterpolitikk inn på alle samfunnsområder.<br /><br />Kravet, eller kritikken om du vil, fra bloggermiljøet er dermed klar - Le av alt! Bevilningsmessig bør dette ligge på i underkant av skolesekkens 167 millioner, kanskje litt under, da produksjonskostnadene er noe lavere. <br /><br />Trivsel og latter tidlig inn for å motvirke de økonomisk kommende nedgangstider i riket. <br />- Værsågod!Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-63308738733363994672011-12-13T07:07:00.000-08:002011-12-13T07:53:34.509-08:00Tilbake til liv!Denne bloggen erklæres med dette - Gjenoppstått!<br /><br />Etter to års fravær - gud som tiden går - og sikkert 100 show etter, kommer jeg tilbake på banen. Ting tar tid, det er bare det, ingen utkastelser eller sensurmyndigheter har forårsaket dette oppholdet, bare tiden alt tar.<br /><br />Jeg så over 50 show bare i fjor, et drøyt år etter jeg kom inn i Komiprisjuryen. Nå ser vi for prisen i 2012, over hele landet. Virkelig bredt altså, for dem som mener det er en Oslo-pris. <br /><br />Verdens morsomste juryverv!!!Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-53276867972894938862009-11-03T02:42:00.000-08:002009-11-03T03:08:19.195-08:00Lene - for presedensTenk hvilken suksess hun har hatt med det showet! Det har gått i evigheter nå, trekvart år, kanskje. Jeg så det igjen en av hennes siste spilledager og blir imponert igjen. Hun har alt. Talent, guts, timing og ikke minst er hun en meget god tekstforfatter. Hun hadde gått rett inn i gullalderen på Chat Noir. Det er jo gledelig oppi alle disse negative kvinnestatistikker, noe annet gledelig er at norsk revyforfatterforening aldri har hatt så mange kv tekstforfattere som nå. Lene, Linn Skåber, Ingrid Bjørnov, Marit Voldsæter, og Lenes makker Hanne T. Aasheim. Det er vel en femdobling av kvinneandelen i den gamle foreningen. Det gjør nok noe med julebordene, ja. Disse damene revitaliserer revy- og cabaretsjangern.<br /><br />Jeg har ikke hørt noen - fagfolk eller legfolk - som ikke likte showet til Lene. Og det er kanskje den eneste invendingen mot det, at det er så rundt. Jeg personlig er veldig glad i direkte, "spontan", og frekk humor, som ikke er på rim, men det er jo mer en personlig smak, ikke nødvendigvis basert på flinkhet, rollespill eller talent, men at noe autentisk, en personlig stemme i humorhavet, eller noe sånt. Hun kommer nok sterkere på den fronten etterhvert, tenker jeg , Lene er bare i starten av en fantastisk karriere.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-82638168304041687612009-09-04T01:59:00.000-07:002009-09-04T02:26:38.247-07:00Morsom - rett og slettChrister Torjussen hadde premiere samme dag som Jesus von Helvete satte salgsrekord på Det Norske Teatret - det var dristig. Vet ikke om det blir noe presse på Christer i det hele tatt, men jeg var der i går, på klubbscenen på Latter. <br />Christer gjør strait standup og er en sterk representant for norsk klubbstandup. Han leverer ikke de skarpeste satiriske eller politiske observasjoner på noen måte, men lun og morsom hverdagskomikk. Han er blitt en genrekomiker - han er en morsom type, rett og slett.<br />Nå synes jeg showet bærer preg av manglende helhet, at det er satt sammen av de siste års standupset, sydd sammen for anledningen. Sånn sett er det ikke en helaftens forestilling, men 80 minutter ren og morsom standup vi får servert. Jeg satt en stund og lurte på hvilket poeng han skulle komme til - og til slutt skjønte jeg det. Det dreier seg om DAMER! Damer er poenget. Damer i mange varianter, dumme, snille, skjønne, morsomme eller farlige damer. Christer elsker damer og damene i går kveld elsket definitivt Christer tilbake.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-89347778735566808822009-08-20T02:40:00.000-07:002009-08-20T03:25:36.921-07:00Hurra for Hansen!Hansen er den nye Andersen! Hans-Morten Hansen gikk forbi Andersen på "rankingen" under åpningsshowet i går, synes jeg. Han har virkelig blomstret i det siste. Han har jo vært oppegående i mange år, men nå har han virkelig våkna. En godt bevart hemmelighet for det store publikum, selv om han er en av Stavagers store sønner. Nå har han spilt Hansens Hjørna i Stavanger siden april og det er en stor suksess. Snart flytter han showet over til hovedstaden. Skal du se ett show i høst - gå på Hansens! Mannen trenger bare et hjørne, så blir det gøy.<br /><br />Ja, det var gøy på Standupfestivalen i går. Sturla rotet litt i starten, men både Christer Torjussen, en politisk-ironisk Sigrid Bonde Tusvik og Rune Andersen/Beranek Holm gjorde bra saker. Etter pause var alt meget bra. Are Kalvø hadde en kjempegod tekst om 1814 og grunnloven og valget og mer eller mindre bevaringsverdige kloke ord. Lenge siden jeg har sett ham så fresk. Så kommer Hansen inn, helt nede, helt enkelt, så bygger han det opp, så kontrollert og frekt at man bare hikster. Det er så deilig når tårene renner og magen verker. Han blir nok mange østlendingers favoritt i høst/vinter også.<br />Holdt på å glemme - De Raske Mennene var jo også der... og de har det ennå, overskuddet, timingen, lekenheten. De skal også spille i høst og det lover bra.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-23686815261640879662009-06-09T02:19:00.000-07:002009-06-09T02:27:56.307-07:00”Legg sorgene i en gammel sekk”Den legendariske revykongen Ernst Rolf satt opp kostbare utstyrsrevyer i Kristiania i 1920-årene, på bl.a. varietéscenen Casino. Det var i ”de glade 20-årene” som vi ynder å kalle det. Da kan det være greit å minne om at under disse ”glade” årene så var det hele 20-25 % arbeidsledighet, men likevel strømmet publikum til Rolfs påkostede revyer. <br /> <br />Også under våre dagers finanskrise, strømmer folk til showscenene. Latter, Josefine Vertshus, Dattera til Hagen og mange show- og musikalscener er så langt i år bedre besøkt enn i fjor. Folk vil le. Folk vil ha et pusterom i hverdagen. Når nå også det gamle Folketeatret har gjenoppstått, med den smått ambisiøse plan om å selge minst 250 000 billetter av musikalen Mamma Mia, som er det de må selge for å gå break-even. Det går sikkert bra, for i Stockholm har den solgt over 2 millioner billetter. Så kan man nærmest se hvordan den populære, kommersielle scenekunsten virkelig brer om seg. 2009 kan bli et rekordår for antall solgte billetter til private teatre. Likevel skal det mye til å slå Rolfs suksess fra 1923, revyen ”Fra Karl Johan til Lykkeland” på Casino, som solgte nesten 110 000 billetter, med et innbyggertall på 260.000 i Kristiania. <br /><br />Rolf hadde et motto eller valgspråk vi gjerne kan gjenta - legg dine sorger i en gammel sekk! Det var hentet fra en gammel revyvise av Karl-Ewert. Han gjennomførte dette valgspråket i praksis ved å la garderobepersonalet gå rundt med en sekk og samle inn publikums sorger, sammen med jakkene, før forestillingen begynte. På den måten fikk publikum gå lettet, befridd for bekymringer og sorger inn i salen. Og det var mange som glemte å hente dem igjen etter forestillingen. <br />Med rapporten ”Kulturkonsum i krisetider” av BI og Perduco avkreftes den gamle myten at i krisetider går finkulturkonsumet opp. Vel, ikke i show- og latterbransjen. Statistisk sentralbyrå har nylig målt dette i sitt kulturbarometer. Der har myten om økende latter-konsum i nedgangstider blitt bekreftet. Sammen med kino har standup noe av de billigste underholdningsbillettene. De små klubb- og humorscenene melder om fulle hus og økning fra høsten 2008. Noe skal man unne seg. Det folkeligste står seg altså best i disse tider.<br /><br />Bedrifter leier fortsatt også inn komikere for å lette på trykket hos sine ansatte. -Alt går bedre med litt humor, sa Ola Strand, konsernsjef i SAS, til Dagsrevyen under vinterens tøffe tak. Bedriftene drar ikke med 300 mann til Paris på ”motivasjonstur”, men de gjør fortsatt tiltak for å få opp trivselen og troen på fremtiden for de ansatte som er igjen. En fest på kontoret med en innleid komiker gjør susen. Det er en smule overraskende at troen på humorens betydning er så sterk i dag, selv for en humorforsker. Det viser at humortiltakene virker. Det frigjør bekymringer og bedrer kommunikasjon og samhandling. Den gamle sekken virker fremdeles.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-11263037613633127792009-04-17T01:29:00.000-07:002009-04-22T04:11:13.439-07:00Vår tids feminist?Jeg snakker om Anne-Kat. Da jeg så showet hennes for noen måneder siden syntes jeg hun viste en feminisktisk side, noe som overhodet ikke er blitt kommentert i noen av de hundrevis av oppslag hun har fått. Så det kan jo være mitt sære blikk som ser etter det. Jeg burde selvsagt sett showet igjen, nå etter separasjonen hennes, for å studere dette nærmere. Men her på bloggen har jeg lov å komme med litt synsing og troing. <br />Etter separasjonen syntes jeg først bare synd på henne, også da jeg så hvor tynn hun har blitt, for det er jo trist, men når jeg nå leser alle oppslag om hvor mye hun bruker dette videre i showet, så tenker jeg -ja, dette er feministisk. Sånn har jo de klassiske feministene holdt på lenge, mange med Marlyn French i litteraturen og Rosanne Barr i komikken. De har brukt seg selv og sine menn, sine private erfaringer, fra husmor til intellektuell frigjøring og bla, bla , bla. <br />Anne-Kat sier selv hun ikke er noen feminist, men det kan jo bety at det er feministbegrepet som henger etter. Jeg tror Anne-Kats feminisme er mer relevant for de fleste kvinner i dag, enn den 70-talls stigmatiserte, eller 80-tallets skjeve. <br /><br />Hvordan? Det aller viktigste er at hun driter i de rådende konvensjonene om hvordan være kvinne. Hun er som hun vil være og hun står for det. Hun tar også opp kvinnetabuer, som manglende sexlyst i ekteskapet, noe den nybakte ektemannen dengang umulig kunne ha likt? Hun er kompromissløst ærlig. Men hun velger sine tabuer. Dette med kroppshysteri f.eks, er noe hun både slakter kraftig og bekrefter at hun selv er påvirket av. Hun viser dobbelheten i det mange kvinner ikke vil snakke om i redsel for å ikke virke vellykkede, samtidig som hun viser at hun er en av oss. Hun viser at hun bare er en kvinne med all sin lyst å være lekker, se bra ut, som en ironisk kommentar. Hun hudfletter Jan-Thomas samtidig som hun innrømmer at hun selv også har brukt ham. Jeg var selv av de heldige som fikk en av beautybagene hun delte ut til kvinnelige publikummere på premieren. Så tabuet for kvinner i norsk humor - å bryte med blikkfangfunksjonen- gjør heller ikke Anne-Kat, men hun understreker det selv. Og hun liker sikkert ikke at jeg skriver dette, for det liker ikke kvinnelige komikere. De få som er igjen.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-46286931676244624362009-03-20T03:06:00.000-07:002009-03-20T03:28:30.718-07:00Gratulerer Jonna!Det var fantastisk på Josefine i går kveld. Stå Opp Pris kveldene kan være ganske avventende og litt ufokuserte, men ikke i går. Komikerne leverte som bare det, til et lykkelig, fullsatt publikum. Ikke minst Paul Håvard Østbye leverte. Han var knall! Helt i toppsjiktet, synes jeg. Han lager disse veldig morsomme lyd/musikk arrangementer inni mellom all sin intelligente humor. Jonas Bergland er også veldig bra. To kvalitetskomikere som kanskje ikke har fått nok kred, eller bare er fornøyde med tingenes tilstand?<br />Men da prisutdelerne Tom Mathiesen og Knut Lystad skulle dele ut prisen ble det veldig spennende. Det sto som kjent mellom Dagfinn, Dag, Jonna og Nils Ingar. Jeg visste ingenting på forhånd, heldigvis, og ble litt overrasket, men veldig glad på Jonnas vegne. Han er en forløsende og ekte komikertype. Jeg trodde bare det var Dags år, etter alle debatter om humor og innhold, etter Svar på tiltale og jobbing i Sverige, så har mange trukket frem Dag som det politiske alibiet, også jeg. Jeg var helt sikker på at Dag skulle stikke av med de 8.800 kronene, men tok feil. Alle fire nominerte er verdige kandidater og har mange år igjen i humorbransjen. Nå skal alle fire reise til London, for Jonna sa - før utdelingen- at hvis han vant, så skulle han ta med seg alle de nominerte på studietur til London. Han modererte seg noe i takketalen, da han sa -Vi drar, men Dagfinn...du betaler selv! God tur, alle fire!Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-80002336446341227432009-03-19T01:25:00.000-07:002009-03-19T01:48:12.600-07:007 gamle vinnerePå Latter tirsdag var det samlet 7 gamle Stå Opp Pris vinnere. Det var Jon Schau, Jånni K., Dagfinn Lyngbø, Tommy Steine, Jonas Rønning, Christer Torjussen og Terje Sporsem. Alle gjorde litt av det materialet de brukte det året de vant. Og godt å se at standupgenren går fremover, for mange av de gamle tekstene var helt ubrukelige, synes jeg. Det var en god påminnelse om at det skjer bra saken om dagen og at standupmateriale står i nær relasjon til sin samtid. <br />Ellers var det gøy å se Tommy igjen, han har faktisk ikke vært på Latter før! Men nå blir han tatt tak i av bookerne hos SUN, det er helt sikkert. Selv om Tommy ikke er noen tekstforfatter av rang, så er han et naturtalent på standupscenen. Han leverer punchline så utrolig elegant, med så perfekt timing og med den vanvittige sleskete attituden, så må du bare le. Jonas Rønning var kveldens mest eksperimentelle, med to dansere på scenen som beveget seg hver gang stemmen hans gikk opp i fistel og da han brukte megafonen. Det var modig, men det ble ikke så veldig morsomt, men han gjorde konsekvent bare gamle tekster. Det var to komikere for mange på scenen denne kvelden, det ble for langt. Da Terje Sporsem kom på til slutt var det ikke mye latter igjen hos meg, ingen lett jobb for ham.<br />Nå har det vært en babyboom hos norske standupkomiker, det gjenspeiler jo materialet. Dagfinns betraktninger om hvor sliten man blir av barn står igjen hos meg som kveldens høydepunkt. Kanskje fordi jeg er tobarns-mamma selv. Og når det gjelder pappaen til mine barn, så er jeg inhabil...Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-51068876436425936522009-02-27T05:41:00.000-08:002009-03-04T04:34:32.566-08:00Nærhet og nær-handel, eller frykten for det upersonligeDet var dramatisk på Chat Noir, onsdag 25.februar, på Sturlas premiére. Det som overskygget selve showet var den overraskende avsløringen av Sturlas legning. Her kan man virkelig snakke om å gå ut av fiksjonen og over i virkeligheten. Men hva som er hva her kan være mer komplisert enn det virker. Standup-terapi eller kløktig gjennomtenkt plot? Det er jo et sammenvevet bilde av rollen "Sturla", begrepet "sannhet" og kjendismedia som iscensettes. Se og Hør er med i showet, kan man si. Verden er en eneste stor scene. Det gjelder å velge seg en rolle.<br /><br />Det er klart noe sånt som dette setter i gang en debatt om overføringsverdi. Hvorfor må vi vite dette om Sturla? Hvorfor tar han en Mette-Marit? I full offentlighet?<br />Ingen synes det er noen stor sak at en mann kommer ut av skapet i våre dager. Men det handler ikke nødvendigvis om hva Sturla er eller har gjort, mer om hva han FØLER i forhold til det, og måten han gjør det på. Det er det som er poenget, det er det han formidler. Det var overraskelsesmomentet, timingen, dramaturgien i det, men også nærheten og ektheten på scenen, som grep meg. Litt hvor-var-du-da-aktig. Bra spill!<br /><br />Det var gøy å være der, også før avsløringen. Men som Johan Golden sa etter forestillingen - han trodde ikke Sturla hadde hatt det så veldig vondt, mens han har nedlagt den ene hopen av damer etter den andre. Det fikk meg til å tenke på - hva om det ikke er sant? Da har han klart å gjøre det troverdig! Så jeg holder pusten til neste show og venter på utviklingen i legningshistorien, hihi. Jeg tror selvsagt det er sant at Sturla er homo, men det blir uansett fiksjon og spill når det fremføres på en scene, og da blir det også mer interessant. Den 60-år gamle butikkdama på Tjømes nærhandel sa dagen etter til en venn av meg - harru hørt det? Jeg fikk sjokk, jeg! Hva skal jeg gjørra nå a? <br />Så historien har fått konsekvenser. Den har overføringsverdi! Han klarer å gjøre seg interessant.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-9492636201370383342009-02-25T00:51:00.000-08:002009-02-25T01:19:37.783-08:00Prinsippene må gjelde når det stormer ogsåJeg deltok på debatt i dag, på kulturnytt i NRK med Sigrid Bonde Tusvik. Det var fint å høre at komikerne tar lett på dommen fra PFU mot Otto Jespersen og TV2. Det var en lettelse, jeg er nemlig litt bekymret for at komikerne vil føle seg sensurert og bare det at sensurtanken streifer innom den kreative fase, kan være ødeleggende. Håper vi virkelig får se dette i praksis også at komikere ler av denne dommen.<br />Det virker som om mange er forbauset over at en komiker kan bli dømt av PFU, og at en komiker blir dømt akkurat nå. I et debattklima hvor det er sterkt press på ytringsfriheten, pga blasfemidebatt og hijabdebatt, mange føler at en viktig samfunnspilar vakler, og derfor burde PFU ikke ha dømt her, etter min mening. Vi har sett mange eksempler - verre - hvor media har blitt frikjent, f.eks antatte rasistiske karikaturtegninger i Romerikes blad.<br />For det dreier seg ikke om Otto for meg, men om prinsippene som også må gjelde når det stormer. Otto har satt oss i en knip med monologen sin, men det er en meget interessant debatt som kommer ut av det.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-13741700572515062262009-02-10T04:41:00.000-08:002009-02-10T05:08:25.214-08:00Ny show-på-topp listeHøyst subjektiv og ikke fullt dekkende, da jeg ikke har sett alt som går. Har tatt ut de showene jeg har sett, men som ikke går lenger.<br /><br />1. Dagfinn Lyngbø - Evolusjon - Klarer han å overkomme språket på en god måte, kan dette bli et internasjonalt gjennombrudd. Han tegner opp rekkevidden av sitt fiktive univers så langt armene rekker, og ennå lenger enn det. Det skaper så gode perspektiver og vi blir sittende å tenke stort, selv om han stort sett snakker om det skrøpelige mennesket. <br /><br />2. Lene Kongsvik Johansen - Lene for President - Meget god og allsidig komiker. Likte ikke starten så godt, konseptet ble litt utydelig. Hun kunne tegnet opp universet sitt større - lært av Lyngbø - for vi er i forventning/drømmeland og det landet er så stort og fallet/bruddet kunne blitt desto morsommere. Men hun er i fin kabaratstil, bevares, en typekomiker av rang. Likte godt også bare Lene, mellom nummerene. <br /><br />Så er det vel ikke flere jeg har sett nylig... men var på Salong, på Torshov teatret, her om dagen og det var morsomt. Morsomt spill, og morsomt bilde på noe så absurd og kjedelig som en Salong. Selv om den kanskje ikke lykkes helt med å løfte seg ut av humoren og over i det politiske. Noe jeg tror var intensjonen.<br /><br />Nå gleder jeg meg til Sturla Berg-Johansen på Chat Noir...Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-65920522935843617552009-02-10T04:28:00.000-08:002009-02-10T04:41:26.673-08:00Heldig blasfemiutfallMidt i mine modemproblemer og midt i skriveprosessen min, ble det nye forslget om å styrke rasismeparagrafen fjernet. Takk og pris - jeg var i full gang med å skrive om mulige konsekvenser for komikere og humor. Men antar at teksten min kan komme til nytte en annen gang, for nå skjer saker i samfunnet vårt jeg ikke hadde drømt om for få år siden. Nå er alt mulig - både økonomiske depresjoner i stor skala og hijabpoliti. Det gjelder å følge med, være våken og delta i debatten, heldigvis nytter det!<br />Godt å se at professorer, forfattere og intellektuelle er på plass når vi trenger dem. Men jeg skriver altså videre på mitt...Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-43698550923791079982009-01-16T01:39:00.000-08:002009-01-16T04:07:09.354-08:00Er det ikke farlig lenger, Willoch?Da Otto Jespersen kom med sin tvetydige melding om lus og lopper på jødene i Holocaust i sin monolog om medias meningsløse fokusering på dyr, da hevdet Willoch at det var et farlig spill Jespersen drev med, fordi folk med dårlig oppfattelsesevne kunne tolke det i antisemittisk retning.<br />Nå driver Otto med fiksjon og kom med en tolkbar melding. Willoch derimot er samfunnskommentator - noen vil nok hevde at det også er fiksjonelt - men uttalselsen hans om at Obamas nye stabssjef er jøde, og dermed forutsigbar i sin politikk og oppfatning av Midtøsten, den meldingen var ikke flertydig. Jeg mener dermed han bedriver et farligere spill enn Otto noengang har drevet med.<br /><br />André Jerman er den eneste norske standupkomikern med jødisk bakgrunn. Han bruker denne bakgrunnen i sin humor og merker at det fungerer bedre i dag enn tidligere. Han mener at man skal kunne le av jøder som av alle andre mennesker. -Otto skaper ikke anti-semittisme, han har bare for dårlige vitser, sier han, -det er verre med uttalelsene til Willoch, som politiker burde han vite bedre. André gliser bare av de unge opprørerne fra forrige helg og deres uttalelse i avisene - ut å jage jøder på Blindern. Han sier - De kommer jo ikke til å finne noen av de 700 jødene i Oslo på Blindern en lørdag kveld. det er større sjanse for at de sitter hjemme og drikker sherry.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-41169895245709877782009-01-09T05:55:00.000-08:002009-01-12T04:01:16.037-08:00Kreativ knausDet er påfallende hvor mange på St.Hanshaugen som jobber i kreativ sektor. Min subjektive oppfatning er at omfanget har økt på de fem årene jeg hadde barn i barnehage første gang, i 2004, til i dag. Vi sitter inne i en liten lykkelig boble her på haugen og gjenkjenner oss ikke i all elendighet som avisene dreier seg om. Vel er vi ikke alle rike, men vi holder oss oppe på en flow av kreative, hyggelige energier, - måtte bølgen aldri treffe land.<br />I 2004 var det bare et par-tre foreldre fra kreativ sektor i barnehagen. Da var de advokater, byråkrater, en lærer, en kokk og andre stabile, normale yrker, i tillegg til oss da, en komiker og en skribent. Nå er foreldrene i stor grad kunstnere, journalister, fotografer og andre kulturarbeidere. Jeg tror at den kreativ klasse er den nye normalen på haugen.<br />Veksten innenfor kulturnæringer har vært stor i oppgangstidene BAK oss. Om noen år kan det bare ha vært en drøm...Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-47735579992983553012008-12-10T00:46:00.000-08:002009-01-05T06:30:15.922-08:00Et vanskelig humordilemmaUff, det var vanskelig å sitte på Tabloid i går og snakke om grenser for humor. Særlig fordi det dreide seg om Otto Js monolog som denne gangen inneholdt elementer med Holocaust. Når det ordet nevnes er det som om all vanlig logisk tankegang stopper opp, for det er så spesielt. I vår kultur er Holocaust noe veldig, veldig spesielt. Jeg får også dårlig smak i munnen når dette brukes i en humorsammenheng. Nettopp derfor var det så vanskelig å holde på prinsippene om ytringsfrihet og kunstnerisk frihet i går. Men de må selvsagt gjelde likevel, ellers får følelsene styre hele offentligheten, skal krenkede følelser sette dagsorden så blir til slutt alt forbudt. I et humorprogram bør det være stor romslighet, fordi det er så flertydig. En av humorens grunnfunksjoner er nettopp å ta opp vanskelig tematikk og tabuer, fordi det normaliserer, integrerer og forløser tabuene. Et humorunivers har alltid hatt egne regler, det har vært et omvendt univers, helt fra vår tidlige tidsregning. Innenfor definerte humorrammer kunne folket få slippe ut sine innestengte, forbudte, umoralske tanker og følelser. Det fungerte frigjørende og fikk ut aggressjon på en harmløs måte. Vi trenger fremdeles disse rommene, mener jeg, vi skal ikke regulere dette som har med latter og gjøre, spesielt når samfunnet er så gjennomregulert. Men det er selvsagt vanskelig å forsvare når H-ordet er sagt. Fordi det ikke blir morsomt, det er en sperre der. Jeg bruker min seermakt til å redusere tallene for tv2 på dette programmet.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-83669546530206412132008-12-04T00:57:00.000-08:002008-12-04T02:16:17.645-08:00Dagfinn tar feilNår det gjelder driften av Stand Up Norge kan ikke jeg alle detaljer, og det kan ikke Dagfinn Nordbø heller, tror jeg. I sin siste replikk i Aftenposten mener han at komikerne går for luselønn, mens Elina og Dagfinn Lyngbø håver inn. Det er feil, det vet jeg. De komikerne Elina har kontrakter med hever ganske fete honorarer, Øyvind Loven, Åsleik Engmark, Pernille Sørensen m.fl. tjener rundt millionen, har jeg lest i avisen. Ingen luselønn, synes jeg. Elina tar, som de fleste andre bookingbyråer 20%. Tror ikke noen av dem det gjelder er misfornøyd med det. At Elina og Dagfinn L håver inn, er fordi de har laget noen knallsuksesser av noen show de siste årene. All ære for det. Nordbø mener at Elina utnytter komikerne, men hun satser bredt, mens det er toppene - som Lyngbø - produsenter tjener mest penger på. Det er ikke den store hopen som er lukerativ. Elina satser både bredt og høyt, som eneste produsent i Norge. Bredden holder hjulene i gang, mens toppene skaper de store overskuddene.<br />Nordbø trekker frem at komikerne ikke tjener penger på standupfestivalen, men den er en markedsplass for komikere hvor de får vist seg fram for bransjefolk og et stort publikum. Det tjener de ikke mye på, men slik er det ofte med festivaler. Det er egenreklame for komikerne, og noen festivaler i Europa tar faktisk også betalt av komikere for scenetid.<br />Aftenposten har slått opp flere ganger at ingen vil uttale seg, men det er heller ikke riktig. Dagen etter andre oppslag i Aftenposten ringte både Jånni og jeg til journalisten for å nyansere debatten, men ingenting av det ble brukt i avisen og journalisten ringte ikke opp igjen som han sa han skulle. Men vi er vel ikke kjente nok og sa ikke det han ville høre? Komikere på kontrakt har også uttalt seg, Johan Golden, Lisa Tønne, Marit Voldsæter, bl.a. Hvorfor dette med tausheten?<br />Jeg tror man kommer opp i disse problemstillingene fordi vi ikke har noen tradisjon for at kulturinstitusjoner i Norge -som jo Latter har blitt- blir drevet av private aktører. Elina Krantz driver ikke en demokratisk institusjon med alt det medfølger av innsynsrett eller tarifforhandlinger. Hun driver heller ikke skole. Hun har bygget opp en bedrift, som andre privatteaterprodusenter. Kanskje er det på tide å ta opp igjen debatten om støtte til privatteaterne. For skal du lykkes som produsent i Norge, må du ta store sjanser, satse din private kapital eller ditt hus på et show som kan floppe, som Mia Gundersen sist. At disse aktørene må tenke kommersielt sier seg selv. En fiasko kan slå dem helt ut. Ellers kan jo det offentlige komme inn med støtte slik at aktørene kan drive mer ulønnsomt og satse i tråd med det økende presset mot en "riktig" gravalvorlig humor, uff, det hørtes kjedelig ut. Men kanskje Giske allerede har peilet seg ut som standupfestivalens store beskytter, med Jane Rønningen på skuldrene...Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-70964540187642302552008-11-25T09:17:00.000-08:002008-11-25T09:36:50.846-08:00humordebattenTakk for at du kommenterte, kjære Dagfinn, neste gang håper jeg du vil kommentere poenget mitt også! Og ja, jeg er nybegynnerblogger, men ville ikke debattert på samme måte i en avis. Det er vel litt av poenget med blogg, at man kan være litt subjektiv og fri?<br /><br />Jeg synes artikkelen din var meget velskrevet, du er god, men synes ikke alt treffer like godt. Jeg synes Elinas humormonopol fungerer tildels meget bra, men har invendinger mot Komiprisen. Der er det to store aktører på begge sider av bordet, SUN og NRK, begge nominerer kandidater, begge styrer hvilke komikere som skal bli sett og begge har økonomisk interesse av å motta prisen selv. Det er drøyt! Spesielt Årets Standupkomiker i fjor: Lisa Tønne, Johan Golden var ikke i nærheten av å burde bli nominerte. At Dagfinn Lyngbø alltid vinner, er helt greit. Han er jo den beste. Det er ikke full åpenhet om disse ulike rollene, burde det ikke være det? Jeg mistenker at de prøver å passe på at prisen går til en som er litt kjent, for å verne om prisen?<br />Men Dagfinn, det er helt ok å sitte i glasshus som du gjør, bare en liten oppfordring til slutt, kan du ikke skrive en av dem skikkelig farlig da? Sånn at vi får et godt eksempel på hva som er å risikere noe. Min mann gråter av glede hjemme på kjøkkenbenken dagen etter et tøft oppdrag, så jeg har alltid tenkt at du må være en slags kamikazeperson for å klare å være komiker, orke et liv som komiker. Tåle en øks i ryggen, så og si. Det synes jeg er å risikere noe.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-53728661617872693062008-11-17T04:19:00.000-08:002008-11-17T04:41:49.399-08:00Helgens humorsnakkisMå jo kommentere helgens humordebatt av og med Dagfinn Nordbø. Han sitter mye hjemme og er sinna nå, godeste Dagfinn, både på Islam og komikk. Man kan jo humre litt, men det er vanskelig for meg å være enig med ham.<br />Det er tydelig at han misliker Elina Krantz, en helt annen sak er å ikke gi henne kred for at hun er den produsenten i Norge med flest komikere i stallen. Hun er den arrangøren som satser bredest og som gir flest halvprofesjonelle komikere sceneerfaring, som jo er det de utvikler seg på. De andre produsentene satser bare på toppene, skummer fløten. I tillegg samarbeider Stand Up Norge med komikerklubben Reis Deg Komikerklubb som utvikler, kurser, rekrutterer og debatterer. Dette vet Dagfinn. Hvorfor nevnte han det ikke?<br />SUN er likevel et nåløye for komikere å komme inn i, og det ligger mye følelser rundt det. Sånn må det være. Alle må ikke bli komikere!<br />Må løpe, det kommer mer om denne saken fra meg.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-21967365875981142602008-10-30T06:14:00.000-07:002008-11-05T04:44:46.911-08:00Min <strong>show-på-topp liste</strong>, som vil bli oppdatert hver gang jeg ser noe nytt:<br /><br />1. Anne-Kat. -Aldri vært bedre<br />2. Teodor Janson -kommer på Christiania teater snart, så han på Tjøme i sommer.<br />3. Svar på tiltale- politisk standup.<br />3. Josefine vertshus -klubb standup hver torsdag (jeg er inhabil, gift med Jånni, men ler likevel)<br />4. Jonas Gardell -gjestet nylig Christiania teater- han kan aldri bli bedre enn Gutten med elefantbuksene, som han spilte i Oslo på 90-tallet.<br />5. Helvete er de andre -Intellektuell cabaret med svært gode tekster. Jentene fra sjel&showtime går sin egen vei i norsk showbiz. Tekst og musikk: Hanne T. Asheim, hun kommer til å bli stor. Komiker: Lene Kongsvik Johansen, har vært stor lenge. De andre hadde litt igjen. <br /><br />Jeg har ikke sett alt, har to små barn og en komikermann, så hver gang jeg kommer meg ut på kvelden er en seier, men bare invitér meg!Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-6858478632938305482008-10-30T05:17:00.000-07:002008-10-30T05:48:59.112-07:00Steve HughesJa, det skal jeg fortelle deg, kjære hjul i E, godeste Steve Hughes er en langhåret - black metal langhåret- politisk, intelligent komiker, med egne analyser av verdenssituasjonen. Jeg opplevde ham i sommer på standupfestivalen i Oslo og mener han er av de beste i dag. Av de jeg har sett, da, som jo er ganske mange. Svartkledd og venstrevridd, men unngikk de verste politisk korrekte meldingene. Nå husker jeg ikke tekstene i det hele tatt, men de handlet om terror, finans, kjendiseri, ja, og om hvordan engelskmennene klarer å få til at colaen er varm og pølsene kalde! Kunne de ikke bytte om på metodene? Ok, engelskmennene er ikke mye til kokker, men de er gode på noe annet <em>-AC/DC, Beatles, Rolling Stones, Oasis, Kate Bush, </em>han ramset opp veldig mange flere enn det<em>,</em> på en veldig kul og laidback måte. Jeg elsker de virkelig selvsikre komikerne. Han hadde gode karakteristikker på flere europeiske land, f.eks hvis Europa kom i krig, så skulle franskmennene ikke være med <em>- you stay here, and cook..</em> Og så var han sikker på at McCain kom til å vinne i US, skal vi ta en dame eller en svart mann, spill for galleriet <em>- it's called the white house. </em>Beklager litt dårlig referat der, kjære hjul i E. Underbygde ikke helt mine ovasjoner til denne komikeren, skjønner jeg, men det var i august...<br />Det er ikke lett for de norske å konkurrere med de engelsktalende, for de kan bruke et set over store geografiske områder i lang tid, mens de norske må fornye seg hurtigere, i vårt lille språkområde. Men jeg hørte her om dagen at Dag Sørås skal til Sverige nå, etter Svar på tiltale showet med Magnus Betner, for å gjøre TV. Skal bli spennende å følge med på ham videre. Han har en viktig stemme i norsk standup - Dag Sørås, altså.Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-38437867905222379372008-10-30T05:16:00.000-07:002008-10-30T05:17:11.359-07:00Dette v a r interessant, kjære humorforsker. Fugleperspektivet på humoristene trengs også, og fra flere enn Unn Conradi Andersen. Ja til mangfold! Ja til en fri Maja! Men...hva sa han australske Hughes egentlig? Du etterlater meg ekstremt nysgjerrig på det... Frihet! Likhet! Brorskap! Fra<br />Hjul i EMaja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4376899041184548816.post-24356240468251068822008-10-22T02:20:00.000-07:002008-10-22T04:36:51.407-07:00Første innlegg i showbloggen min: Svar på tiltaleDette skal bli interessant.<br /><br />Kan jo starte bloggingen med hva jeg synes om Svar på tiltale. Deilig å kunne skrive ufullstendige setninger og være helt fri!! Jeg er fri! Jeg kan gjøre hva jeg vil! Jeg var faktisk tilstede den gangen Per Heimly -fotografvennen til Ari- og Bertram Besuigy - poet i samme vennegjeng- den natten de gikk oppover gaten forbi Bristol hotell og ropte det samme. - <em>Jeg er fri</em>! <em>Jeg kan gjøre hva jeg vil</em>! ropte de to bohemene høyt utover byen. Jeg sto sammen med en liten gjeng utenfor Håndverkern og kikket nygjerrig på dem. Så kom det en politibil og arresterte dem! Det er helt sant og helt absurd! De tok med seg Heimly og dro. De slapp ham litt lenger nede i gata, men allikevel. Og hva gjorde vel vi? Gikk inn på Håndverkern og tok en øl til. Fine patrioter! Frihet er relativt. Det er Google som bestemmer.<br /><br /><br /><br />Tilbake til Svar på tiltale, som var et show som skulle svare direkte på sommerens humordebatt i Dagbladet. -<em>Rommet for politisk satire på TV i Norge står vidåpent..,</em> skrev Unn Conradi Andersen. Jeg svarte henne - <em>Ja, men det fins der ute i humorjungelen,</em> <em>litt i hverfall</em>. Og så lagde Dag Sørås og svenske Magnus Betnér dette showet på Latter. Jeg tipset Dagbladet om det, men fikk ikke noe svar. Og så glemte jeg å lese avisen lørdag, så jeg vet ikke om de skrev noe om det, pytt-pytt. Jeg var i hvertfall der, og politisk, satirisk var det så det holdt. Men de kommer ikke på TV før de hvitvasker stoffet sitt en smule, for det er grisete også. Er det ikke typisk, når noen er litt hardslående politisk, så må de liksom ødelegge det med bæsj, blod og sex, så TV-produsentene skvetter unna. De vil liksom ikke likes. Dag var i tillegg altfor tørst, virket nervøs og bakpå. Men har som vanlig veldig gode tekster, både politiske og såre, om abort, politikk og babyer. Svensken var bedre, denne gangen, spesielt i sine små samtaler mellom Gud og Gabriel, om versjon 1.0, 2.0 og 3.0 av Bibelen og Koranen, om gris, hår, skjegg, avtegning av Muhammed, kvinner og homofile. Selv om Australske Steve Hughes fra festivalen i sommer var aller best. Tenk å kunne si det! Uten at det kommer en politibil...Maja Løvlandhttp://www.blogger.com/profile/07720502478590427489noreply@blogger.com0